Kezdőlap > Guild Wars 2 játékmenet, PvP > Guild Wars 2 kóstoló: az MMORPG újragondolása @ ZAM

Guild Wars 2 kóstoló: az MMORPG újragondolása @ ZAM

Chris Tom, a ZAM főszerkesztője, összeszedte a gondolatait a Guild Wars 2 sajtós bétahétvégéje után, hogy eldöntse, a hype mennyire fedi a valóságot, és hogy a GW2 vajon tényleg olyan forradalmian új, mint amilyen akar lenni. [Azért fordítottam ezt a cikket, mert kritikusabb hangvételű, mint amihez szoktunk, illetve mert az írója sokat látott MMO veterán. - E.]

Mióta az ArenaNet a blogbejegyzéseivel nekilátott annak, hogy bemutassa, hogyan fogják felforgatni az MMORPG sztereotípiákat, a Guild Wars 2-t  exponenciálisan növekedő hype övezi, megduplázódik, megtriplázódik az elvárt jóság mértéke minden egyes blogposzt megjelenlése után. Mi tagadás, még egy olyan cinikus MMO gémerben is, mint én, aki olyan sokszor hallotta már a “forradalmi” kifejezést, hogy legszívesebben értelmező kéziszótárat ajándékozna az érintetteknek, valahol mélyen egy óvatos optimizmus nevelődött ki azoknak a fejlesztői posztoknak az olvasása során. A Guild Wars 2 sajtós bétájába végül egyfajta óvatos tamáskodással kezdtem bele: akartam hinni nekik, de nem igazán láttam, hogy az ArenaNet hogyan lenne képes betartani mindazokat az ígéreteket.

Az elmúlt napokban oly sok társalgás zajlott GW2 ügyben, közte egy tetszetős írás az egyik új szerkesztőnktől, Gareth “Gazimoff” Harmertől, illetve Mike B. remek 20 perces videóelőzetese, hogy én inkább az alapvető benyomásaimat osztom meg a játéktartalmak részletezése helyett.

Kezdés a személyes történettel

Korábban már említettem, de még egyszer ki akarom emelni, hogy a Guild Wars 2-ben van a legjobb karakterkészítő, amelyhez az utóbbi időben szerencsém volt. A változtatási, testszabászati lehetőségek megfelelő mértékben kínálnak döntési lehetőségeket, rengetegféle lehetsz anélkül, hogy hat órán keresztül csak csúszkákat tologatnál. Viszont ennek végeztével jönnek a karakter személyes történetének kérdései, amelyek egy kicsit összezavartak engem.

Noha a személyes történet egyes kérdései-válaszai befolyásolják a karakteredet így vagy úgy, számomra ezek egy kicsit gyérnek tűntek a korábbi gazdag választékhoz képest. Például amikor nornt készítettem, választanom kellett egyet három szégyenteljes múltbeli esemény közül a sajátomnak, a lehetőségek: “elájultam egy buliban”, “alulmaradtam egy riválisommal vívott harcban”, “elveszítettem egy családi ereklyét”. Noha ez tényleg ad egy kis fűszerezést egy adott faj különböző egyedeinek, nem egészen világos, hogy vajon az ArenaNet szándékosan tesz fel ilyen eléggé mellékes, szinte komolytalan kérdéseket, hogy ne azzal foglalkozzanak a játékosok, melyik a “legtáposabb” válasz? Ettől függetlenül bárhány ember karaktert fogok indítani, mindig azt fogom választani a személyes történetemhez, hogy “bánom, hogy nem csatlakoztam a cirkuszhoz”.

Tele a világ NPC-kkel

Első körben be kell vallanom, hogy számomra a Guild Wars 2 személyes világa nem annyira magával ragadó, mint amilyennek vártam. A környezetek, a grafika, a karakterdizájnok tényleg elképesztően jók, de valahányszor elkezdődik egy párbeszédes mozi egy NPC-vel, a helyzet megjelenítésének hiánya (mivel minden beszélgetés egy adott festett háttér előtt zajlik) megakadályozta, hogy mélyen belemerüljek a történetbe. Persze a cselekmény bonyolítására alkalmasak ezek a párbeszédek, bár eléggé szájbarágósak, az NPC-k többször is elismétlik a fontos tudnivalókat, hogy biztosan beleíródjanak a fejedbe.

A Guild Wars 2 igazi erőssége viszont nem ez, hanem a questek és a dinamikus események megvalósítása. Nem vagyok egészen biztos benne, hogy a dinamikus események vajon kizárólag játékosok cseledetei nyomán indulnak be, vagy csak úgy maguktól is [is-is, a nagy zónaesemények maguktól is haladnak valamerre, az eldugott kisebb eseményeket a játékosok indítják be - E.], de ha éppen jókor jönnek, és van is jó társaság hozzá, akkor nagyon szórakoztatóak tudnak lenni. Az egyik dinamikus esemény során bányászokra bukkantam, akiket éppen támadtak. Gyorsan beszálltam a jelen levő 5-6 másik játékos mellé, és a kihívás pont megfelelő volt, néhány társam elesett, őket aztán felélesztettük, és végül sikerrel jártunk. Viszont ha nagyobb tömegek gyűlnek össze, akkor egy ilyen esemény könnyen egy rock-koncertes tombolda káoszát hozhatja, ahol mindenki csak kiszór egy csomó sebzést gyorsan, hogy kapjon jutalmat érte, és nincs együttműködés.

Minden questet automatikusan megkapsz a zónába belépéskor; bár azt mondhatnád erre, nem nagy ügy (és talán tényleg nem az), mégis rengeteget segít a játék folyamatossá alakításában. Ahelyett, hogy egy agyondicsért küldöncöt játszanál, aki egyik quest givertől a másikig rohangál, ez a kis módosítás azt eredményezte, hogy inkább egy kóborló kalandvadásznak  éreztem magam, aki szabadon választhatta meg, hogy kinek segít, és teljesítés után rögtön be is söpörtem a jutalmat, mászkálás nélkül. [Igen, ez egy tök jó meglátás. Bármit is mondjanak a fejlesztők, vannak questek a GW2-ben -- csak éppen úgy át lettek alakítva, hogy élvezetes legyen csinálni, nem egy zöld jelzést követő robotnak érzed magad. - E.] Maguk a questek szokásosnak mondhatók, ölj banditákat, gyűjts holmikat, de az a különlegességük, hogy mindegyiket többféleképpen is teljesíteni lehet. A korai questek egyikében például választhattál a kukorica-ültetvény megöntözése, a tehenek megetetése, vagy a földből előbújó óriásgiliszták leverése között. Kíváncsi vagyok, vajon lehet-e felszintezni végig úgy, hogy közben csak békés tevékenységeket végzel. [Hát, gondolatnak szép; majd meg kell kérdezni Zhaitantól, hogy kigazolhatjuk-e a veteményesét - E.]

Harc, másképp

A Guild Wars fejlesztéseire a harcrendszer teszi fel a koronát, és ez rögtön nyilvánvaló lesz minden játékos számára. Érzékeny búcsút vehetünk a tab-célzástól és a healer-tank-DPS háromságtól. Ehelyett minden kaszt képes heal, support és tank szerepre, és sebzés osztására is. További új lehetőség a guruló kitérés, a dodge. Mindenkinek van egy endurance barja, amit a dodge elhasznál, ez akadályozza meg, hogy folyamatosan félregurulj, viszont gurulás közben minden támadásra immunis vagy, ami nagyon intenzívvé teszi a PvP és a PvE élményt egyaránt. Természetesen ebből következik, hogy a harcokban fontos szerepet kapnak az AoE skillek (minden kasztnak vannak ilyenek), vagyis meg kell tanulnod az endurance bart tartalékolni, okosan használni.

Egy alkalommal az ArenaNet úgy fogalmazott, hogy a harcrendszerük egyszerűen nem teszi lehetővé a hagyományos tankolást és gyógyítást, és az első Ascalon Catacombs dungeon menetem után megerősítem én is, hogy ez valóban így van. A “tankolás” megvan, de egyszerűen az végzi, aki a legközelebb van a mobhoz. A számolt threat a távolsággal csökken, a kiosztott sebzéssel és gyógyítással nő. Egy fejlesztő szerint optimális esetben a játékosok ki-be ugranak a közelharcból, és váltják egymást a boss “tankolásában” a megfelelő skillek időzítésével. Azt is megerősítem, hogy az újságírók sem képesek arra, hogy hallgassanak a józan tanácsra, mert bár elméletben ez egy nagyon dinamikus harcrendszer, ha a csapat nem képes így játszani, akkor gyorsan zűrzavaros küszködéssé alakul.

Igazából ez az egyetlen aggodalmam a Guild Wars 2 jövőjét illetően. Adott egy sokrétű és jól kitalált harcrendszer, ami megfelelő irányítás mellett káprázatos élményt nyújt (a PvP bajnokságok fantasztikusan izgalmasak lesznek, erről még írok egy kicsit később), de ha egy kicsit elcsúsznak a dolgok, ha olyan dungeon-csapatban mész, akik nem értik a helyezkedés fontosságát,  akkor ezek a nüanszok mind szétfoszlanak, és ami marad, az egy alig-alig befolyásolt káosz. [Eccerű: Ha ez téged zavar, akkor ne menj olyan csapattal, akik nem értik a helyezkedés fontosságát. Tekintve, hogy 5 fős instákról van szó, eleve nem nehéz csapatot összeszedni, és mivel bármilyen 5 karakter jó, nincs LFG órákig, meg ott a multi-guild rendszer, ahol sok kapcsolatot el tudsz érni hama-hama, tehát pillanatok alatt összeszedhetsz egy neked megfelelő társaságot. - E.] Őszintén hinni szeretném, hogy minden új játékos könnyedén meg fogja tanulni a GW2 harcrendszerét, de miután többszáz World of Warcraft és Star Wars: The Old Republic raiden voltam raidleader, ahol játékosok tömegei képtelenek odáig eljutni, hogy ne álljanak a tűzbe (vagy rakéták lővonalába, ha SW:TOR-tól van szó), komoly kételyeim vannak ezzel kapcsolatban. [Van egy meglepő ellenvetésem ezügyben: a testvérblogunk,  a TERA Variance kikérdezte a béta résztvevőket, hogy mi a véleményük többek között az ottani szintén aktív, mozgós harcrendszerről. Elsöprő többségben voltak azok a válaszok, hogy jobb ez, mint a megszokott rotás. Szerintem itt egy nagy szétválás van készülőben: a megszokott MMO élményre továbbra is lesz igény, de emellett tömegeket fog meghódítani az akció-játékmenettel feldúsított MMO élmény is. A TERA és a GW2 átütő, a zsánert átformáló sikeréhez nem szükséges minden egyes WoW és WoW-klón játékost átcsábítani... - E.]

Gyerünk PvP-zni

Olyan nagy várakozással tekintettem a GW2 PvP-je elé, hogy eredetileg egy külön cikket akartam szentelni neki, de aztán rájöttem, hogy mások feltehetően nem osztoznának a lelkesedésemben, szóval beértem annyival, amennyi itt szerepel. Bevallom, hogy a Guild Wars 2-ben eltölthető időm aránytalanul nagy részét fordítottam buildek birizgálására és a PvP instákban zajló meccsekre. [Ne szégyelld, cimbora, én is ilyen vagyok. Ha minden kötél szakad, majd alapítunk egy önsegítő csoportot Build Wars addiktoknak. - E.] Mivel a szerveren 75% mesmerrel játszott, én csakazértis a több kaszttal foglalkoztam, először egy gránátdobáló, elixírhajigáló enginerrel, aztán egy warhammeres guardiannal, végül pedig egy Water/Earth elementalist “tankkal”, aki úgy volt képes csapattársakat éleszteni, hogy közben hárman támadták.

Hasonlóan az eredetihez, itt is célalapú a PvP. Ezáltal több a szabadság a csapatbuildek összeállításában, mivel a jó csapatstratégia és egyéni taktika az eredményes, szemben az arénákkal, ahol a lényeg az, hogy gyorsan öljük meg a gyógyítót.

A karakterbuildek mélysége szédítően nagy Guild Wars 2-ben, amire szép példa a daggeres “tankolós”  elementalistem. Minden kaszt 3-7 fegyver közül választhat, ezek mind skilleket is tartalmaznak. Talán az elementalistek lesznek azok, akikkel a játék a legtrükösebb lesz PvP-ben, hiszen egyszerre hozzáférnek 20 weapon skillhez a szokásos 5 support skillen felül a négy attunement révén, de mindegyik kaszttal egyedi, markánsan más a játékélmény.

Remélem, hogy a jövőben a játékosok testreszabhatják majd a weapon skilleket, mert eléggé hervasztó, hogy egy puskás-pisztolyos-pajzsos engineer ennyire limitált a core skilljeiben (a szintezés során végig ugyanazokkal a skillekel mész, egészen 80. szintig). [A kitek, ember, a kitek! Ha egy engineer több kitet visz, valósággal belefullad a skillekbe... - E.]

Azoknak, akik a World versus World, avagy WvW élményre kíváncsiak, üzenem, hogy bár nem mindenkinek fog tetszeni, de olyan hely lesz, ahol a jó élmények többségben lesznek a rosszakhoz képest. Ha az instás PvP arról szólt, hogy a harci élményt ízletes kis falatokra szedjük szét, akkor a WvW pedig arról, hogy világraszóló lakodalom van a mi a utcánkban, mindenkinek ott a helye. Kis portyázó csapattal nagyszerű élmény volt supply campeket foglalni, hasonló méretű ellenfél-csoportokat leküzdeni, de ha a fő hadseregek csatájában akarsz részt venni, hát remélem, hogy a géped bírni fogja. Továbbá  ezekben a nagy ütközetekben bármilyen harcrendszer, és így a GW2 harcrendszerének finomságai is eltűnnek. Mégis, van valami felemelő abban, hogy miután fegyverszünetet kötöttél az egyik szerverrel, tömött sorokban indul meg a csapatod, hogy meghódítsa a másik szerver erődjeit.

Záró gondolatok

A Guild Wars 2 abban sikeres igazán, hogy egy társas élményekben gazdag MMORPG környezetet teremtett meg a játékosainak. Az ArenaNet el akarta terelni a figyelmet a piros csíkokról, questjelzőkről és threatmérőkről, és e téren valóban kiütéses győzelmet értek el. Persze, ez a jóság éppenséggel felnagyítja a meglevő problémákat; azt, hogy az NPC-k Tyria dinamikus környezetében csupán statikus cselekmény-adagolók, vagy hogy a harc teljes káosszá alakul, ha olyanok csinálják, akik “nem értik”, mégis, túl sok a jó ebben a játékban ahhoz, hogy ezek igazán zavaróak legyenek.

Nem lehet kétség afelől, hogy a Guild Wars 2 egy egyedi és ambíciózus jelenség az MMORPG iparágban, és nem tudom eléggé hangsúlyozni, hogy ez mennyire fontos. Nyolc éve lesz idén annak, hogy a World of Warcraft bedübörgött erre a pályára, és olyannyira belebetonozta a mechanizmusait az MMORPG játékosokba, hogy azokat az egész zsáner alapvetéseinek tekintik. A Guild Wars 2  a lényegét tekintve egy újragondolása az egész MMORPG zsánernek, és olyan remek ötleteket sorakoztat fel, hogy alig várom, hogy ezek máshol is felbukkanjanak.

Eredeti cikk: Previewing Guild Wars 2: The MMORPG Reinvented @ Chris “Pwyff” Tom, ZAM

  1. Heimdall
    2012. március 8. - 19:42

    Bakker azt hittem h sose fejezi be a rinyát…azért kösz a fordítást, feldobták a tag sírását a megjegyzéseid. :)

  2. Olivier
    2012. március 8. - 19:59

    Azert kell ilyen is, kicsit kritikusabb szemmel nezve, de ettol eltekintve, o sem huzta le a jatekot…. Sot igazabol nekem az jott le, hogy ezt a jatekot azok fogjak jatszani, akiknek tenyleg van valami skilljuk, mert azzal egyetertek, sok ex-raid-es tapasztalat, hogy sokan biz tenyleg korlatolt felfogasuak, hogy kinek mit mikor… ide allj, ode ne menj.. stb.. es meg 1000-dik szajbaragas utan sem tudja megcsinalni.. No comment… En nem banom, ha az ilyen kis “verpistik” megmaradnak a hagyomanyos rotalos MMO-knal… Bar van egy olyan erzesem, ennek ellenere rengeteg verpistike lesz itt is…

    • EMGé
      2012. március 8. - 20:16

      pistikék mindig a daráló alján végzik aztán feladják, ez a szép ebben :D
      jöjjenek csak

  3. EMGé
    2012. március 8. - 20:14

    Korrekt témakörökben rinyált és ahol Endrosz kiegészített az mind olyan pont volt, ami a tájékozatlanságából ered… pöpec fordítás, köszi.

  4. szabovagyok
    2012. március 8. - 20:23

    Az engineer-t leszámítva, szerintem ott cinikus, ahol annak kell lennie, és egyáltalán nem csap át rinyálásba a dolog. A káoszba átcsapós témát én is szajkóztam és őszintén örülök, hogy végre más is látja.

  5. miklya
    2012. március 8. - 20:40

    Nem merem a “gyönyörű” jelzőt írni rá mert megszólnak ,de nagyon jó cikk gratula :)

  6. Almuska
    2012. március 8. - 21:09

    Mit rinyál az miatt hogy 1-80 ig ugyan azokat a képességeket használja ? Mit akar ? hogy minden 10. szinten kapjon az ember egy új alaptámadást ? nincs játék amiben ne ugyan azzal a pár skillel nyomnák végig a szinteket, más játékokban se történik más, PvE ben jó ha az ember használ 5 skill-t (ok, most jönnek a kommentek hogy ez hülyeség, én többet használok) PvP ben jó volt már az ha az ember használt kb max 7 skillt a max szinten, sztem ez a skillrendszer sokkal jobb mint a max szintre összeszedni 80 skillt…

    • Tanus
      2012. március 10. - 14:38

      Egy picit elvagy tájolva… :) Aionban 3 bar van teletömve a skilljeimmel, és többlet része támadás…:)

  7. Rayne
    2012. március 8. - 21:12

    Abban igaza van hogy a sok emberes Eventek Spammolos Kaossze alakulnak, ha rengeteg jatekos vesz rajtuk reszt, ezt en is eszrevettem. Meg jobban kellene erositeniuk a mobokat ilyen esetben.

    • EMGé
      2012. március 8. - 22:25

      játszottál már hasonló játék mechanizmussal? SPAMOLÁS?! nem….. ott túlélésre játszol és át kell látni a káoszt és csapatmozgást… nem az egyéni teljesítmény érvényesül hanem a parancsnoki döntések, stratégiai húzások. De ugyan ezt a mehanikát már használta 2 korábbi játék és is, ahol nem egyszer képesek voltunk jó összjátékkal 2-3-4szeres túlerőt hatásosan feltartani, időnként megverni. Félszeműek között….

  8. Soner
    2012. március 8. - 21:23

    Ami a skilleket érinti lehet jogos,húzhatnák annak a megszerzését egy kicsit ,vagy köthetnék szinthez is ,mert ahogy néztem egy fegyvert használva pár szint megszerzése után mind az 5 slot unlockolva van.

    • Rayne
      2012. március 8. - 21:31

      Viszont egy fegyver skilljei csak egyuttesen mukodnek megfeleloen. Pl. ha egy Ranged Classnak sokaig tartana megszereznie a lassito kepesseget, akkor bajban lenne az ellenseggel szemben, meg akkor is ha a tamado kepessege meg is van. Ha unod az egyik fegyvered, rakj be egy ujat, vagy valtoztass a jatekstilusodon. Engineer/Elementalist tele van weapon skillekel meg ha nem is valthatnak fegyver szettek kozul a harcban. A Traitek ugyanugy befojasoljak a jatekstilusodat mint a skillek.

    • Raitesz
      2012. március 8. - 21:36

      Plusz ott vannak az utility skillek amik szinthez vannak kötve, meg pontokat kell rájuk költeni, és egyszerre csak 3 lehet kint, tehát abból is értelmesen kell válogatni, plusz az elit skillek amik lvl 30tól használhatóak, plusz meg kell tanulni harcolni, dodge-olni, helyezkedni normálisan :D

  9. 2012. március 8. - 21:36

    a gw2 harc rendszerét min 1 hónap játék ídő alatt meg fogjuk szokni

  10. Doxil
    2012. március 8. - 21:56

    “Érzékeny búcsút vehetünk a tab-célzástól” O.O Ez komoly?
    Tudtommal itt van ellenfél kijelölés nem úgy mint a TERA-ban nem?
    Mert akkor hogyan tudom kijelölni az aktuális célpontomat?

    • Bubi
      2012. március 8. - 22:04

      Rákattintasz?
      Nem ez a legegyértelműbb?

      • Doxil
        2012. március 8. - 22:07

        Ha ennyi lenne kiváncsi lennék a magas szintü PvP faji eloszlásra… Mindenki asurát játszana… (igen számít az hogy egy Titán nornra vagy egy törpe asurára kattinasz)

      • Bubi
        2012. március 8. - 22:10

        Nem, nem számít, mivel a kijelölő-“doboza” mindkettőnek ugyanakkora, tehát ugyanakkora felületen tudsz rákattintani (ami valszeg az asura feje felett levő részt jelenti, ami kicsit vicces, de legalább balance-os ^^)

      • 2012. március 8. - 22:24

        van olyan gyorsbillentyű,hogy legközelebbi ellenfél kijelölése, ami konfigurálható.
        és van olyan is,hogy next target,previous target…
        az egyik lehet a tab,és máris megoldódott a probléma

  11. Doxil
    2012. március 8. - 22:15

    Oké akkor mást mondok: ott vagy instában/WvWben és 20 ellenfék közül szeretnéd a kevés HP-sat leölni? Mit csinálsz? Asszem ez kicsit ellent mond a csíkok nézegetésének. Legalábbis nekem nagyon úgy tünik hogy mire megtalálom a célpontot már megölték/felhealelt/elfutott.

    • Almuska
      2012. március 8. - 22:20

      mért futnál neki 20 főnek te ész ? xd

      • Doxil
        2012. március 8. - 22:22

        Kimondta hogy egyedül vagyok?:)

      • Almuska
        2012. március 8. - 22:25

        ha viszont 20vs20 akkor meg minek keresed a legkevesebb hp-sat ? ott egy jó kis fight lesz, nem pedig keresük ki a legkevesebb hp-sat egy kis sikerélményért :D

      • 2012. március 8. - 22:27

        ha nem egyedül vagy,akkor nem mindegy ki öli meg a legkevesebb hp-vel rendelkező embert,te támadd azt amelyiknek a legtöbb van,és így te viszed be a legtöbb sebzést:)

    • miklya
      2012. március 9. - 07:08

      elkezded nyomkodni az aoe skilleket >.>

  12. 2012. március 8. - 22:27

    megelőztél:)

  13. Doxil
    2012. március 8. - 22:28

    Oké feladom, ha nem érti meg amit próbálok magyarázni akkor valszeg én írok érthetetlenül.
    mindenesetre nem ilyen válaszra számítottam és szerintem ezt te is tudod… Mindegy akkor.

  14. Doxil
    2012. március 8. - 22:38

    Utolsó próba:
    Szóval bent vagy instában kb 10-15 ellenféllel harcoltok. Tegyük fel hogy van egy mob ami véletlenszerűen elkezd kasztolni egy megszakíthatatlan “atomrobbanás ami mindenkit elpusztít” képességet ami csak azzal előzhető meg ha gyorsan megölitek. Te békésen ölsz egy mobot mikor valaki halálfélelemmel a torkán felkiált hogy :”ÖLD MEG GYORSAN! SEGÍTSETEK! EGYEDÜL NEM BÍROM MEGÖLNI!” Felfogod mi a szituáció: a mobot meg kell ölni különben mindennek vége… a pulzusod 500on, a kezed remeg, rajtad áll vagy bukik a csata kimenetele. És te mert izgulsz nem tudsz rákattintani a mobra a mobtömegben. Mind meghaltok, a pánélotok pont most ment totálkárosra és ez mind csak azért mert nem tudtad a csata hevében kijelölni az ellenfelet.
    Na remélem érthető mire akarok kilyukadni.

    • Almuska
      2012. március 8. - 22:54

      Jobb példa lett volna az hogy “mikor a Berserker ork égő fáklyával rohan a Helm Szurdok falánál elhelyezett bombákhoz és neked meg kell ölni de nem tudod kijelölni mert egy Uruk Hai hadsereg veszi körül” :D
      Egyébként nem tudok mit mondani, ez nem egy Hack&Slash játék, nem jellemző hogy 200 csávó jön rád és egyet kell megölni, meg nem is a WoW ahol magadra szedsz 20 mobot és mind egymáson fog állni, egyátalán nem nehéz kijelölni bárkit, egy videóba se láttam még rá példát hogy 10 mob egymáson van.

      • Doxil
        2012. március 8. - 23:04

        Hát igen eredetileg olyasmi példát akartam hozni hogy képzeld el hogy egy tömeggyilkos vagy és egy zsúfolt utcán először a fegyveres rendőrt akarod lelőni hogy aztán tovább mészárolhass:D
        De ezt kicsit durvának találtam úgyhogy megpróbáltam valami játékhoz közelebbi példát hozni:D
        De el kell ismernem a Te példád sokkal jobb:D

      • Scip
        2012. március 8. - 23:50

        Én értem Doxil mire akar kilyukadni, és egyetértek vele. Bár elég fura példákat hozott fel :P inkább mondok egy másikat :

        ennek a videóban az elején több tucat Spider Hatchiling al harcolnak, amiknek azért láthatóan nagy erejük van tömegben. Persze mondhatod , hogy mért öljem a legkevesebb HP – út, csak AoE zzek össze vissza. Nem is akkor kell tudnod melyiknek van a legkevesebb HP ja,mikor tudsz AoE zni, hanem akkor amikor Downed be vagy és rallyzni akarsz. És ez nem csak a felhozott példámnál érvényes, hanem PvP nél is , vagy bármilyen nagyobb csatában.

    • Horla
      2012. március 9. - 07:16

      Ha errol van szo, hogy egy valaki altal kijelolt mobot kell kozosen leolni: lattam a videokban olyat h CTRL+T assist xy. Szoval ha a z a valaki vonyit, hogy “Gyerekek, ez elkezdte kasztolni az atombomba szkilljet!!” aztan bedobja a kozosbe a kijelolest, akkor ha jol ertelmezem a helyzetet egy sima kontroll+t-vel mindenki egyszerre ugorhat ra ugyan arra a mobra, es igy elkerulhetitek Hirosima es Nagasaki sorsat.

  15. Ajve
    2012. március 9. - 01:13

    Én meg úgy látom hogy sokan csak találgatnak és osztják az észt. Aki a cikket írta órákat tölthetett el vele, így nem biztos hogy cáfolnám, ha kipróbáltam akkor lehet azt mondom nem jól látja vagy én nem úgy látom. De kispadról, sőt inkább nézőtérről könnyű észt osztani úgy hogy pályára se léptem még vagyis soha nem rúgtam még labdába.
    Szóval szerintem várjunk. Nem szeretem már túlzottan beleélni magam játékba, mert van hogy csalódás lesz a vége (túl nagyok az elképzelések). Viszont amiben nem csalódtam az pont a GW volt, elvarázsolt kb 2 évig, de most is tolom HoM miatt leginkább, bár távolról sem értem el mindent a játékban (bizonyos elit helyek kimaradtak és pvp terén sem értem el nagy eredményeket), valószínű már sokat nem is fogok, élményt viszont nyújtott nem is keveset.
    Doxil:
    Ez egy hülyeség így, olyan skill vagy támadás nem lehet a játékban ami komplett partyt egyből nullázni tud, ha igen mondjuk olyan támadás ami instant megöl és ez terület alapú támadás akkor meg a csapattal lesz gond mivel mind egy helyen állnak, pont erről szól a cikk és jó pár komment. Másrészt ha már csak ennyin múlik a siker ott valami rég rossz valószínű valami sokkal nagyobb baj van ott (mondjuk szokásos mindenki noob csak te vagy képben felállás, anno Deepben volt alkalmam ilyenre, lestek hogy Kanaxai Aspectet le tudtam solozni, hát igen KD nélkül nem is lehet.
    Van amúgy auto target ha jól néztem a videókat, akkor a veled szemben állót vagy látószögben szemben lévőt támadod, amúgy meg egér marad.

  16. Ajve
    2012. március 9. - 01:25

    Scip:
    Rally egy utolsó lehetőség, szerintem jobb esetben a csapatod segít neked, ha meg nem tudnak akkor itt is problémák lehetnek alapvetően. PvP szintúgy ez a helyzet. Jó hogy nem nagy piros nyíl mutatja a legkevesebb HPval rendelkező mobot a közeledben. Első GW-be se láttad mindig minden ellenfeled statját, csak azt akit támadtál főleg ha nem is mind látómezőben, de egeret rávitted ezt is láttad.
    Videóban a pókok meg elég kevés HP-val bírnak, egyből felállt az emberünk még ikonok se nagyon jelentek meg Downed módban, tény hogy nem sokan sokat sebeznek, de mint feljebb írtam minden kiderül mikor mi játszunk és nem videókat nézegetünk. Valami komolyabb játéktechnikai kérdésről lenne szó akkor oké, de ez nekem részlet kérdésnek és olyan gyakorlati kérdésnek tűnik amivel így nem lehet érdemben foglalkozni. Aki játszik vele annak lehet kérdés, de mi nem is próbáltuk.

  17. Eldron
    2012. március 9. - 10:43

    Ahogy olvastam a cikket, érezhető volt a pesszimizmusa a srácnak.DE észrevehető volt, hogy az átélt pozitív játékélmény tapasztalatok nehogy magával sodorják(azért itt látszik a rutin, hogy visszatartsa magát nehogy ő is folytassa a hype-ot).

  18. Tanus
    2012. március 10. - 14:36

    Magam részéről örültem, hogy ilyen irománnyal is találkozhattam… Egy kicsit én is szkeptikus vagyok, és minden mmo-nál ellövik ezeket a rakétákat ezekkel a feliratokkal, hogy ‘egyedülálló’ ‘más mint a többi’ vagy “rendkívüli újításokat tartalmaz’ etc….
    Általában a blogírók rózsaszín ködben vannak, ami nem mindig egyezik a valósággal, úgyhogy ilyen cikkre szerintem igenis szükség van..:) Mindazonáltal nem húzta le a játékot egyáltalán, csak volt egy-két pont ahol némely dolgoz problémásnak talált.. Viszont elég sokszor kitér arra, hogy ha gáz csapattal mész akkor káosz… Valóban, majd akkor mész másik csapattal, más emberekkel.. Többi mmo-ban ha a sz@r a healer, akkor bukó az egész, vagy ha gyenge a sorci pl AIonban, és nem sleepel, rootol stb rendesen, akkor megin bukott a csapat… Ez a része kicsit nagyobb hűhót kapott mondjuk, de összességében fair gondolatok :)

  19. Muja
    2012. március 11. - 13:41

    Nekem tetszett ez a cikk, de ami nem tetszett azok pont a néhol igen csak cinikus megjegyzések a fordítótól. :( Jó ha néha nem csak a mézes-máz rétegezése megy és néha kapunk egy elfogulatlan véleményezést is.

  1. No trackbacks yet.

Itt és most várjuk a hozzászólásod!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

Követem

Értesítést küldünk minden új bejegyzésről a megadott e-mail címre.

Csatlakozz a 849 követőhöz

%d blogger ezt szereti: