Kezdőlap > Általános cikkek, Blog, Guild Wars 2 játékmenet > The Vigilant: Tetteink következményei

The Vigilant: Tetteink következményei

Mindannyian tudjuk, hogy az ArenaNet mindent megtesz annak érdekében, hogy megfeleljen az elvárásainknak. A játékról eddig készült interjúk és cikkek nagy része a játék rendszerében történt változásokról szól, miért is lesz ez más mint a jelenlegi átlag MMO-k.

Mindenki hallott már arról, hogy a dinamikus eventek, hogyan fogják felváltani a klasszikus quest modellt. Tudjuk, hogy a “Tank, Healer, DPS” szentháromságot sokkal rugalmasabb kasztokkal próbálják meg eltörölni. Papíron nagyon jól hangoznak ezek, de van egy olyan melléktermékük is amiről eddig nem sok szó esett: a következmények.

Eric Flannum a Guild Wars Insidernek adott interjújában nem sok új dolog hangzik el, de egy olyan játékelemet írt le, ami még egyetlen piacon megtalálható MMO-nban sincs benne, a kudarc egy lehetséges opció.

A legtöbb MMO questben, megkértek hogy “ölj meg ## darab <valamilyen-szörnyet>”. De az egyáltalán nem számított, hogy ez mennyi időt vesz igénybe, attól teljesen függetlenül, hogy a quest milyen sürgősnek hangzott felvételkor. Ha egy hónap múlva térsz vissza minden még mindig ugyanolyan. Még akkor is, ha megölted a szükséges számú mobot, még mindig szörnyek hordái lézengek ugyanott. Nincs semmi igazi következmény.

A Guild Wars 2-ben, ha nem ölsz meg elég ellenséget adott idő alatt, akkor annak bizony következményei lesznek.  Talán a vendor akivel az idefelé találkoztál már nem lesz ott, vagy éppen a Ranger nem tudja majd megszelidíteni a fiatal állatokat, mert más szörnyek megölték őket.

Az embereknek meg kell tanulnia, hogy a tetteiknek következményei lesznek.

Hasonlóan, ha a játékos meghal, nem lesz egy dedikált heler akit hibáztatni lehet. A saját felelősséged, hogy a heal skilled megfelelően használd. Ha túl korán használod, lehet nem tudod használni majd mikor kéne, de ha túl sokáig vársz vele, lehet abba halsz bele.

És ez egy olyan változtatás az ArenaNet részéről ami mellett a többi akár el is törpülhet. A legnagyobb fejlesztés, hogy a játék segítheti a szociális fejlődést.

A mai gyerekek nagy részének a szüleik előírják, hogy a nap mely részében játszhatnak.  Ezek a srácok többnyire el vannak kényeztetve és azt sem tudják, az önkritika mit jelent, semmi felelősség érzetük nincs. Mostantól viszont nem hibáztathatják a tankot, vagy a helaert mikor meghalnak. Mikor a dolgok nem úgy mennek majd, ahogy gondolták, rá kell ébredniük, hogy csak szimplán nem voltak elég jók – rá fognak jönni, hogy a világon először valami az ő hibájuk volt.

Az eddigi MMOk-ban volt egy apró esély arra, hogy “elbukj” például, ha egy escort questben meghalt a kísért NPC. Bár ez sem volt valódi következmény, hiszen pár perccel később az NPC respawnolt és azonnal újrakezdhetted.

A Guild Wars 2-ben ez nem lesz ilyen egyszerű. Ha nem sikerül megvédeni egy kísért karavánt ami az ostromra viszi a szükséges ellátmányt, akkor a szövetségeseid nem tudják felépíteni a hajítógépeket és megfordulhat az egész csata kimenetele. Indirekt módon felelős lehetsz rengeteg játékostársad haláláért, csupán annyival, hogy nem őrzöd a szekeret.

Ha az ArenaNet ügyesen keveri a kártyákat, akár morális dilemmák elé is állíthatják majd a játékosokat. Elindulsz egy eventre, amiben meg kell menteni egy várost, hogy üzletelhess az egyik ott található vendorral, mikor a barátaid megkérnek, hogy menjél segíteni nekik egy teljesen más eventnél. Melyiket választod?

Ez egy újfajta valóság – ahol a tetteidnek hatása lesz a világra és ha hibázol annak következményei lesznek, ezzel az ArenaNet néhány embert ráébreszthet arra, hogy nem ők a világ közepe.

Talán így az emberek olyan helyzetbe kerülhetnek, amiket korábban kerültek, vagy sosem kerültek ilyenbe? Lehet, hogy egy idő után át gondolkodni fognak mielőtt cselekszenek? Megtörténhet, hogy a Guild Wars 2 kicsit az életre is tanítson azáltal, hogy meg kell küzdeni néha a bukással és annak következményeivel? Talán…

Ha igen, akkor messze ez a legnagyobb fejlesztés a műfajban.

Forrás: vigilantfans.blogspot.com

  1. cdtok
    2012. január 28. - 12:33 | #1

    Csak az a kérdés, hogy ez tetszeni fog-e az elkényeztetett kölköknek, és ha nem mondjuk nem keresne-e egy másik mmo-t?

    • 2012. január 28. - 12:36 | #2

      szerintem azoknak az elkényeztetett kölyköknek ez le sem fog esni. Másrészt, ha ezek el is mennek a vérpistikékkel együtt, még így is ott lesz a Guild Wars tábora, plusz, akik később akadtak rá és GW2 fanatikusok lettek.

    • Alien
      2012. január 28. - 12:41 | #3

      Mindegy, hogy igen vagy nem. Ha igen akkor jobb lesz a másik MMO-nak, ha nem akkor megtanul jobban figyelni és kész.

    • Chidoril
      2012. január 28. - 17:02 | #4

      Igy is úgy is meg veszi a játékot, a fejlesztöken kaz böven elég. Pár ora játék után jon majd csak ará a hülyegyerek hogy hoppá!
      Jó lesz ez! xD

      • 2012. január 29. - 12:11 | #5

        Az is fontos, hogy hányan játszanak ténylegesen. Azok megveszik a következő részeket és kiegészítőket, valamint az ingame store-ból is vehetnek akkor.
        Jah, és akiknek ez nem tetszik, legalább nem farmolják szénné a játékot………… :)

    • Gandarel
      2012. január 28. - 17:18 | #6

      Nemtom, én nem fogok sírni ha nem lesznek retardáltak :P Plusz ennyitől úgysem mennek el sajna, mert ahhoz végig kéne gondolniuk hogy rosszul tolják, és ez egy olyan dolog amit sosem ismernének be.

    • 2012. január 29. - 12:09 | #7

      Ha az ilyen “csicskák” eltakarodnak, az nekünk csak jó.
      Ha emiatt megszorulna az ArenaNet – bár nemhiszem – majd több store cuccot veszünk.
      Egyébként is, GW2 nem gyerekeknek lett kitalálva. Arra ott van a WoW, és ott Pandáááária!!
      Azért ArenaNet sose “süllyed” idáig. Szerintem *gumicsirke*

  2. 2012. január 28. - 12:43 | #8

    Ez mind szép és jó, de ahogy elnéztem a demoban olyan rohadt egyszerűek ezek a dynamic eventek, hogy eddig senki nem bukott el egyet sem, legalábbis én még nem találkoztam olyan videóval. Pont ez a legnagyobb félelmem a GW-vel, legalábbis a pve részével, hogy olyan könnyű lesz, hogy már unalmas lesz játszani.

    • 2012. január 28. - 12:49 | #9

      ne hasonlítsd össze a kezdőterületeket a dungeonökkel és a magasabb szintű területekkel. A demóknak pont az a lényeg, hogy megkedveltessék a játékot a rajongókkal, nem az, hogy ne juss át rajta. Egyébként meg, az egyik demóban, amikor már a thief is bent volt, van egy ilyen event, amikor egy falut támadnak meg a banditák (készült róla egy tíz perces videó is), na abban a thief meghal. És miért? Mert nem könnyű egy későbbi event.

    • Nero
      2012. január 28. - 12:53 | #10

      öhh ez egy demo….ha ennyiböl nemjöttél rá miért csinálták ilyen könnyüre az eventeket akkor nemis magyarázom tovább…

    • Gandarel
      2012. január 28. - 13:33 | #11

      Meg a szerkesztők is mondták, hogy 1-2 héttel a megjelenés után még minden event pozitívan fog zárulni, hiszen özönlenek majd a játékosok, és hiába skálázódnak föl az eventek a létszámhoz, azért ha folyamatosan áradnak a playerek akkor sikerülni fog.
      Pl a nornoknál ahol volt az a nagy Ice Wurm, éppen beszélni akartak róla de már le is ölték, mivel annyi player tolta a demót, és erre nem számítottak egy ilyen rendezvényen.

    • Endrosz
      2012. január 28. - 13:50 | #12

      1. A 2010-es PAX-on, ahol egy nagyon tökös charr banditavezér legyakása volt az egyik elérhető DE, sokszor volt fail.

      2. A dungeonokból is láttunk egyet, az Ascaloni Katakombásat, a Fan Dayen lehetett játszani vele. Az akkori sajtóbeszámolók szerint Explorer módban (a Hard Mode megfelelője) szinte mindegyik csapat kiszívott! Őszintén szólva az ArenaNet hozzáállását jól mutatja, hogy egyáltalán mertek úgy sajtót hívni a dungeon demóra, hogy tudták, sokan be fogják bukni! Mindenki sima, könnyed játékélményt szokott berakni ilyenkor, elvégre mi van, ha frusztrált lesz az újságíró a bukta miatt. ;)

      No meg ezek, ugye, a nyilvánosságnak szóló demók, ahogy mások is mondták. Még nem végleges semmilyen “adat”, csak meg kell szorozni pár számot kettővel, és mindjárt nehéz lesz. :P

    • 2012. január 28. - 16:05 | #13

      @zhorak
      Nem hasonlítom össze, én a későbbi videókban is ezt a könnyű játékmenetet láttam. Az ok, hogy meghalt a thief, de itt most egy DE bukásáról volt szó és én olyat nem láttam.

      @Nero
      Ne szivass… Mondták, hogy sok részt könnyebbre csináltak a demo miatt, de ha jól emlékszem azt is mondták, hogy egyes részek ugyanolyan nehezek maradtak, hogy lássák az emberek milyen lesz majd a játék valójában. Na én ezekre a részekre nem bukkantam rá. Ez még zhoraknak is szólt.

      @Gandarel
      Akkor mi értelme a skálázásnak, hogyha egy bizonyos mennyiség után csődöt mond?

      @Endrosz
      Lehet, hogy a dungeonök kellőképpen nehezek explorer módban, de az kit érdekel? Úgy értem jó, hogy nehezek, kihívást adnak, és biztos vagyok benne, hogy én is sokat fogom tolni őket, de nincs hatással a világra az, hogy bukod vagy nem, ezért beszéltem én a DE-kről nem a dungikról. Mondjuk a kettővel szorzós rész kicsit megnyugtatott, csak remélem, hogyha szükség van rá akkor valóban megszorozzák kettővel és nem az lesz, hogy inkább a sok kis anyuci szeme fényének kedvezve, akik nem tudnak kétszer megnyomni egy gombot nem nehezítik a DE-ket.

      • Gandarel
        2012. január 28. - 16:39 | #14

        Skálázódjon föl úgy hogy 500 player ottvan ésa legyen 2000 mob 1 kis faluban? Jó ötlet. 100 emberig talán 200-ig simán skálázódik, és mivel kb 600 DE lesz kezdéskor, amik többszintesek, 1-2 hét alatt eloszlik majd a tömeg.

    • 2012. január 29. - 09:59 | #15

      Én fordítottam egy cikket anno, ahol bizony leírták, hogy milyen keményen megszenvedtek az ascaloni katakombák felfedező módjában, nem tudták végigvinni. Szóval nem kell félni.

  3. Vince
    2012. január 28. - 13:07 | #16

    Mikor fog kijönni a teljes játék? Vagy azt még nem tudni?

  4. Gandarel
    2012. január 28. - 13:30 | #19

    Az hogy elbuksz valamit az közelebb hozza a pve-sek és a pvp-sek gondolkodását és felfogását. PvP-ben ha elindulsz, tudod, hogy az egyik csapat veszteni fog. De PvE-ben tudod mikor mi fog következni és mit kell tenni hogy nyerj, lépésről lépésre be tudod gyakorolni és csukott szemmel végigtolni egy idő után.

    Néha kerültem össze 1-2 meccsre pvp-zni pve-sekkel, mert más épp nem volt, és a 2. bukás után kiakadva leléptek, nem szoktak hozzá hogy ha valamibe belekezdenek az nem csak 1 féle képen végződhet.

    Úgy összességében a GW2-ben szerintem alig lesznek crynoobok, mert tényleg nincs kit hibáztatni, és pve-ben is hozzászoknak, nem lesz akkora szakadék pve és pvp között (morálisan).

  5. Nullus
    2012. január 28. - 16:07 | #20

    Azért az könnyen megeshet, hogy egy jól összeszokott társaságban, vagy egy guild-ben ki vannak osztva a megszokott szerepek.
    Pl. egy engineer healer gun-nal rohangál, healing turret-et pakol, és healing kit-eket szór szét, az ele water attunement-et használ és egy szökőkutat mindig megidéz, stb…
    És ha bármelyik player felhagy a megszabott tevékenységgel, egyből okolható lesz egy esetleges halálért.
    Egyszóval én nem féltem az elkényeztetett kölköket, szerintem megtalálják a helyüket, ahol mindig lesz bűnbakja a vereségnek.

    • Gandarel
      2012. január 28. - 16:38 | #21

      Úgy tervezték a heal-t hogy az csak magadra legyen elég. Ha Van pl 100 hp-d, 4 társadnak is van 100 hp-ja, és leteszel egy turretet, ami pl 30 secek recharge után válik újra használhatóvá, és pl 30 heal leadása után elpusztul. Elosztod 5 főre a 30 healt, nyertetek kb 4 másodpercet, talán csak 3-at. Plusz az a kemény 1 healing skill amit megengednek egy buildben, aminek nagyrészét csak magadra nyomhatod, nemhiszem, hogy túlságosan beválna healerként.

      • Nullus
        2012. január 28. - 17:31 | #22

        OK, figy…
        A legtöbb kasztnak van valami támogató, gyógyító skillje, ami lehet, hogy csak aprókat segít, de ha az egész csapat minden tagja rendszeresen használja – lerak egy turret-et, symbol-t, well-t – akkor az azért sokat jelenthet.
        Valóban nem lesz healer, de szvsz egyes csoportokban lesznek “kötelező” feladatok, és emiatt lesznek akik nem ébrednek tudatukra, és továbbra is másokat okolnak majd.
        De az Utópia is bekövetkezhet, és GW jellemépítésének hatására végre beindulhat a Vénusz project. :)

      • Gandarel
        2012. január 28. - 17:43 | #23

        Mindenkinek kell heal hogy ne haljon be, deha mást támogatsz kevesebb jut magadra, ha meg mind egymást támogatjátok ugyanott vagytok csak bonyolultabb.

        Ele csapatheales skill:
        http://wiki.guildwars2.com/wiki/Healing_Wave

        25 seces újratöltődés, és biztos csak a töredékét healeli annak amit csak 1 főre (magadra9 lehet osztani.

        Plusz az aggro is kiszámíthatatlan, elég nehéz így fölosztani ki mit csinál.

      • Nullus
        2012. január 29. - 08:14 | #24

        A válaszod nem zárja ki az általam említett szisztémát, a “bonyolult” nem egyenlő a megvalósíthatatlannal. Mind1. Sok még a kérdőjel, és engem nem is nagyon érdekel, hogy ki mit, hogyan akar csinálni. Részemről csak a cikkben elhangzottak tűnnek túlzónak bizonyos helyeken, és ezért közelítettem meg egy másik perspektívát.

    • nedvedicious
      2012. január 28. - 17:24 | #25

      Majd szidom a készítőket xD vagy a kormányt, vagy az ellenzéket… nem akadály.
      Ééééééén király vagyok!

  6. Karti
    2012. január 28. - 18:58 | #26

    1. Csak magadat hibáztathatod – ok.
    2. Ha nem védem meg a karavánt, miattam bukik 100 másik játékos – ők sem fognak engem hibáztatni? Reméljük.

    1. Minden tettemnek következménye lesz, mint IRL
    2. Nyilván csak én érzem túlzónak. Vagy sokan azért ülnek le játszani, hogy egy-egy hibás döntésükkel, rossz reakciójukkal elcsesszék maguk és mások örömét? – hiszen a szigor az szigor, tehát ha hibázol, valakinek fizetnie kell érte.

    1. 2 évvel később kezded a játékot, ekkor már párszázezren rég gwammok.
    2. Indulsz épp megcsinálni valamit a történetedben, rögtön ott van 30, aki lenooboz, mert miért ez a skill, miért nem oda ütsz, miért nem vigyázol arra a nyomorult karavánra… x10, és nagy kedvvel játszik tovább az ember, tényleg.

    1. Szóval, az elkényeztetett kölyköknek nem fog tetszeni, és elmennek mással játszani?
    2. Ki a fene fogja 0 percen belül megvenni az összes ruhát, fegyvert, kieget, ha nem az elkényeztetett kölykök, akiknek van heti 100 dolcsi zsebpénzük?

    1. Nem ölsz meg 169 szörnyet – következmény: meghal a charmable animal, a quest giver, akárki – ok, következmény, szigor, keménység.
    2. És, ha valakinek nem a rohamtempójú mészárlás a játékélmény? Ha csak 168-at öl meg, és ezért hosszú időre megszívja – ez egy cél?


    Csak remélni tudom, hogy nem lesz ilyen szigorú, “nagybetűs élet”-re nevelő és “majd mi megmondjuk, hogyan élvezd a játékot, amit azért vettél, mert azt hitted, hogy úgy játszhatsz, ahogyan szeretnél” jellegű.

    • Gandarel
      2012. január 28. - 19:16 | #27

      De, téged fognak hibáztatni. Pontosan tudják hogy 30 percnyi járásra a 489-es játékos épp nem védte meg a karavánt, pont úgy, mint a másik 500 player, mivel senki sem védte meg a karavánt.

      Igen, tök feelinges hősi érzet amikor 10 disznót megölsz és aztán ottvan megint az a 10. Sokkal jobb mint megmenteni egy falut, utána hajóra szállni és visszatámadni a kalózokat. Plusz megmenteni egy falut az tényleg hibás döntés.

      A személyes történetedet egyedül tolod és az NPC-k nem nooboznak majd le.

      Nem úgy tesznek le 169 szörnyet hogy charmable animalra vadásszanak, lehet hogy nemis támadják őket, vagy max egy eventben ami 1 nap 2x történik azon a helyen és az animal 5 percenként respawnol.

      WoW arra —–>

    • Mazsola
      2012. január 28. - 19:22 | #28

      Itt nem arról van szó hogy tetszik vagy nem. Arról van szó hogy amit csinálsz annak következménye van. Teljesen mindegy hogy jó vagy rossz. A lényeg hogy vállalnod kell ezeket a következményeket. Minden visszafordítható maximum időbe telik. Ha valaki azért fog noobozni meg anyázni mert valamit 2 nappal később tud csak megcsinálni azt csak sajnálni tudom. Mindemellett az ilyen emberek játéka nem szórakozás vagy kikapcsolódás, nekik ez sokkal fontosabb.

      • Karti
        2012. január 28. - 19:31 | #29

        Noobozni jó emberi szokás – márpedig rövid játékkal szerezhető olyan rutin, amiből kifigyelhető, ki kezdő és ki nem – akkor pedig, elő a jóféle noobiai sört, isten-isten!

    • tomtom
      2012. január 29. - 00:27 | #30

      akkor nem tudjuk elfogadni a másik ember véleményét, ha irigyek vagyunk rá, vagy árt nekünk. Mivel egy vélemény jelen esetben csak írott formában van jelen, így ártani nem árthat, csak irigyli a nép, hogy meg merted fogalmazni a kételyeidet (egy gw fun oldalon, a gw ről nem fogalmazhatsz meg negatívat! :DDDD)… (persze ezt kellően tagadjuk, mert az irigység az elrejteni való dolog)

      a játékhoz visszatérve, azért nem félek ettől a dologtól, mert pont nem érdekel, ha le noob-oznak, mert nem úgy “élek” a játékban, ahogy a “wiki” megmondta, én azt fogom csinálni, amit élvezek, és ha emiatt 2 napot csúszik a quest, vagy repu, vagy akármi, akkor így jártam. :D nem fogok szenvedni, mert ez SZÓRAKOZÁS… :)
      a szigorúságot meg nem erőltethetik ránk, mert akkor az mmorpg lényege, a “szabadság érzet” menne fuccsba. Csak fel dobták a questezés módját, ilyen “dinamikus eventekkel”… szerintem.

      (a vázlatpontjaid helyénvalók, de aggodalomra nem hiszem, hogy adhatnak okot. :) )

    • 2012. január 29. - 12:16 | #31

      Ez nem ennyire komoly…
      Mindíg lesz LEGALÁBB 1 alternatíva.
      Pl ha bukod az utánpótlást szállító karavánkocsi védését, a kiömlő cuccokat magad is odaviheted.
      Ha várfalat nem tudják építeni, megrohanhatják a támadó katapultokat.

  7. Karti
    2012. január 28. - 19:12 | #32

    “Megtörténhet, hogy a Guild Wars 2 kicsit az életre is tanítson azáltal, hogy meg kell küzdeni néha a bukással és annak következményeivel?”

    Nem sértésnek szánom, de ez olyan szinten kommunista demagógai, hogy Mao, ha élne forogna a sírjában. Konklúzió: a játék az nem játék, fegyelem, elvtársak, fegyelem!

    • Gandarel
      2012. január 28. - 19:18 | #33

      Tudsz angolul? Kitalálom, csak órán figyeltél… mondjuk tényleg kicsit túlzás szerintem is.

      Tudod mi az a kommunizmus?

      • Karti
        2012. január 28. - 19:27 | #34

        Hogy jön ide az angoltudás?

        Volt egy olyan érzésem, hogy a fenti cikk magyarul van, de most rákeresek a szavakra egy szótárban.

      • Gandarel
        2012. január 28. - 19:29 | #35

        Nem azért.. a 90% akinek közép/felsőfokúja van és mostanában szerezte az 60-70%-ban játékokból tanult… true story.

    • 2012. január 29. - 12:18 | #36

      DE: Narancsszedés. Örülj? :D

  8. Gandarel
    2012. január 28. - 19:19 | #37

    Karti :
    “Mao, ha élne forogna a sírjában

    Logic lvl

  9. Karti
    2012. január 28. - 19:25 | #39

    Gandarel. Miért hibáztatnának engem? Hiszen, ütöttek volna jobban, többet, az ő hibájuk.
    Fenti cikk épp a charmable animalok leölését hozta példának, ha nem ölöm le elég gyorsan a mobokat, szóval, itt pici fail – ha respawnolnak, miért ez a példa? Hm?

    A személyeskedésed pedig valami vicc, ha meg nem sértelek.
    Irónia – tudod, az ország, mint Dánia, csak irónok lakják.

    Tudom, mi a kommunizmus, azért kérdezed, mert szeretnél hallani róla?

    • Gandarel
      2012. január 28. - 19:33 | #40

      Annak a hibája aki afk volt :P

      Nem én írtam a cikket. Ez egy nem túl fontos példa.

      Iróniában van igazi élő sírban forgó Mao?

      Aha, jólenne, de wikipédia nélkül pls, ctrl c, ctrl v nekem is megy.

      Csak belekötöttél 1-2 helyen GW2-be én meg válaszoltam…

      • Karti
        2012. január 28. - 19:37 | #41

        Igen.
        Épp azért forogna a sírjában, mert élve temették volna el. Tudom, demagóg.

        Na mindegy, hagyjuk. Szólt a fiam, hogy lejárt a játékidőm a gép előtt (elkényeztetett szülő vagyok).

    • 2012. január 29. - 12:19 | #42

      Ne etetsd a trollt.j

  10. Mazsola
    2012. január 28. - 19:31 | #43

    Személy szerint a 25-31 hozzászólásokat törölném de bízzuk inkább hozzáértőkre. ;)

    • Karti
      2012. január 28. - 19:33 | #44

      Engem nem sért a személyeskedés, ez is csak életre nevelő PVP – hm?

    • Gandarel
      2012. január 28. - 19:34 | #45

      Maradhat :) Van egy 10 évesünk akit megsértett az hogy a cikk szerint ő és a haverjai fognak először elmenni gw2-től… még föl kell dolgoznia.

      • Karti
        2012. január 28. - 19:39 | #46

        Ez tényleg a GW2-re adott válasz.

        Kár személyeskedned, ettől nem vagy “felnőttebb” vagy legalább is, érettebb.

    • 2012. január 28. - 19:40 | #47

      hát törölni nem, de megkell hagyni, fura gondolkodású ez a Karti barátunk.

      • Karti
        2012. január 28. - 19:44 | #48

        Jól demonstrálja a fenti párbeszéd, milyen noobozás lesz a GW2-ben.
        Jött valaki, aki éppen azért, mert szereti a GW-t, aggódva megfogalmaz pár kritikát és rákérdez ellentmondásokra – ám de a mainstream (nem, nem angolórán tanultam ezt) gondolkodás az, hogy a kritika ellenség, csakis 10 éves vérpistike lehet az illető, ezért hát, személyeskedjünk, sértegessük, hátha elhúz.

      • Gandarel
        2012. január 28. - 19:50 | #49

        Nézz GW2 videókat, olvass cikkeket, és akkor te sem fogsz aggódni. Aki mégis így aggódik azt csak nem tudjuk megérteni mert hülyeség.

        5 éve fejlesztik és a béta visszajelzések is teljesen jók, nemértem ezek után mi lehetne benne ennyire elcseszve.

      • 2012. január 28. - 19:59 | #50

        Hát Karti, a kritika résznél meglehetősen furán fogalmaztál, és nem teljesen érthető mindenkinek mit akarsz mondani. Tehát effelől nem hibáztathatod őket. Ez nem élő párbeszéd, írott formában nehezebb átadni a hangsúlyt és a mondani valót is. Továbbá a gondolatmeneted is fura.

        A személyeskedés, meg az elveinknek ellent mondó utálata pedig egy alapvető átlagemberi képesség, nem tudom miért vagy rajta fennakadva.

  11. 2012. január 28. - 19:51 | #51

    Nem értelek Karti. Miért hibáztatnának másokat meg köpködnének rám azért mert nem sikerült megvédenem egy falut? Ha az a személy akar onnan valamit, akkor az oda fog menni és megvédi amig el nem érte azt a célját melyhez szüksége volt az épen maradt falura. Ha pedig nem jön oda, és netán én nem tudom megvédeni, és ő nem fogja tudni teljesíteni aznap amit akart akkor az ő hibája lesz mert nem jött segíteni. Tehát engem nem hibáztathat majd senki, és nem is fog mert ennyi logikája van a játékosoknak.

  12. Kharsus
    2012. január 28. - 19:52 | #52

    Kár hogy nem lehet állást foglalni eventek alatt, azaz beállsz a kalózok oldalára, akkor lehetne gyakni azokat akik a kalózok ellen vannak. Ezáltal lenne egy pvpve event, vagy van is ilyen? :)

    • 2012. január 28. - 20:03 | #53

      Ja az jó lenne. Nem szeretem az olyan játékokat ahol csak a nagyon pedáns jószivű hőst játszhatod. Kissé gyerekes szerintem ez a Jó vs Gonosz. Annak azért örülök hogy berakták azt a három személyiség cuccot.

    • kzbo
      2012. január 28. - 21:40 | #54

      Akkor eleg kemeny lenne, mert en fixen a “rosszak” oldalan lennek :DDD Szitanam a konfliktusokat :DD Darkside ftw!!4!!:D

  13. Endrosz
    2012. január 28. - 22:43 | #55

    Mazsola :

    Személy szerint a 25-31 hozzászólásokat törölném de bízzuk inkább hozzáértőkre. ;)

    Én lusta vagyok moderálni a szimpla arcoskodást meg szófosást. ;)

    Kartinak meg üzenem, hogy “Ne vitatkozz bolonddal, mert olyan leszel, mint ő.” (Példabeszédek 26:4)

    • 2012. január 29. - 00:43 | #56

      Egyetértek a cikk végszavával, ha az elméletet gyakorlatba is át tudják ültetni, akkor valami nagyszerű újítást kaphatunk, ami végre belekavar az mmo állóvizébe. A probléma rögtön az első hozzászólás témája. A WoW nem csak azért annyira sikeres, mert jókor voltak jó helyen és jól is csinálták, amit csináltak, hanem mert több mint 10 millió havi előfizetője van és ez épp azért van, mert hatalmas rétegnek tud nyújtani valamit.
      Minden a kompromisszumokról szól. Lehet olyan játékot készíteni, ami rengeteg újítást hoz és hatalmas kihívás van bennük, viszont minden lépéssel kizársz egy bizonyos réteget. Ha túl sok ilyen “korlátot” állítasz, akkor hamar megcsappan a játékos közösség, vagy sokan akár el sem kezdik.
      Jóval mélyebb téma ez annál, hogy kommentek formájában kibeszéljük, de elég csak egy régi Sega Megadrive vagy Super Nintendo, vagy akár egy játéktermi platform játék nehézségét összehasonlítani egy mai játék játék nehézségi fokával. Brutális a különbség, de a játékos közösség egyre nő és sokszorosa annak, amit a 90-es években tapasztalhattunk.
      Azonban nem is kell ennyire régre visszanyúlnunk, aki játszott a WoW-val a kezdetekkor (elnézést, hogy csak ezt tudom felhozni én két hónappal ezelőttig, 2005-től ezt nyomtam), az tudja, mit jelentett akkor a “kihívás” szó és mit jelent ma.
      Egyre nagyobb rétegnek lehet eladni a terméket, és a fejlesztők és a kiadók ki is használják ezt, azt hiszem nem kell ecsetelnem, miért.

  14. Rayne
    2012. január 29. - 00:59 | #57

    Remelem olyan nehezek lesznek az eventek mint a csuda xD

  15. nedvedicious
    2012. január 29. - 01:13 | #58

    omg ez a vita már megint -.- teljesen kiégtem.

    Én szívesen olvastam Karti hozzászólását, mert bár nem minden tiszta nekem sem, de szerintem néhol van valóságalapja és elgondolkodtatott engem is pár kérdésről, aminek egy részét Gandarel frankón helyre is tette.
    Jó volt végre valamit olvasni, ami nem 0-24 órás Arenanet seggnyalás és “minden jó amit az arenanet kitalál”-alapfelfogás.
    Attól hogy Karti nem éjjel nappal gw2 variance-ot olvas még nem kell szerintem elküldeni wowozni. Pláne nem kéne belekötni és elkezdeni lovagolni a síron, mert nem etikus ;)

    Személyeskedésről no comment.

    Itt páran úgy védik az Arenanetet, mintha az életük függne rajta, egy rossz szót nem lehet rá mondani, mert szét vagy oltva. Ha meg jobban szereted az Arenanetet mint ők, akkor szintén. ( lásd Royal Predator )

    Egyébként amit itt leművelnek a gw2 marketinggel, néha hányni tudnék a giccstől (életem legszebb pillanata, életre tanít a játék, ez a TE történeted…blablabla omg hányszor hallottam már ezt!!) lazaság, duma az van, valószínűleg lesz mire, de aztán lehet lesznek itt nagy koppanások ha kijön majd a játék (kívánom, hogy ne legyen igazam).

    Részemről ennyi.
    Üdv:
    Mao

    • Jagp
      2012. január 29. - 02:32 | #59

      Biztosra veszem, hogy az első hónap után kifognak bukni a hibák a játékban, mert bárki bármennyire is szeretné, lesznek… Remélhetőleg nem nagy hibák, de lesznek.
      Előre látom a kommenteket: “This game sux because bla bla and bla bla. I’m unsubb… wait! I can’t do that :S”

    • Gandarel
      2012. január 29. - 10:58 | #60

      Persze, jogos, nem kéne, de amúgy én alapból úgy válaszolok egy kommentre amilyen a komment stílusa.

      Ha beleköt az alapokba, becsukja a szemét és hülyeségek miatt teljesen alaptalanul, provokatívan elkezdi osztani az észt és mindent kritizál, olyanokra támaszkodva amiknek tényleg nincs alapja és értelmetlen róla beszélni, és utána más kommentelőkbe is beleköt plusz nem bírja ha neki válaszolnak a saját stílusában, akkor arra nem az lesz a válaszom hogy “jaj igen kis aranybögyörőm olyan jól osztod az észt hülyeségekről nagyon bejön lájk lájk”.

      Igen, valamikor nekem is van egy rossz stílusom, meg sokat válaszolok kommentekre, de én gyakran ha látok értelmet a kérdésben és nem vagyok benne biztos akkor utánanézek, vagy wikin, vagy elgondolkodok rajta… és nem megyek bele abba soha hogy mennyit fognak sírni a vérpistik és miért, és jaj de rossz lesz, mert igenis lesznek, és nem szoktam belekötni a játék alapjaiba, nem Arénanet seggnyalás, mivel 1-az nem a stílusom, 2- van itt Arénanetes? Nincs. Csak ha már 5 éve fejlesztenek valamit akkor annyit megelőlegezek a fejlesztőknek hogy ennyi idő után már tudják hol tart a játék és mi lesz belőle, főleg hogy már bétáznak.

      Belém lehet kötni és ha igazatok van akkor beismerem hogy tévedtem… nem pedig még rakás kommentben szidom és oltom a másikat mert válaszolni mert nekem…

      Üdv:
      Lenin – ha már lekommunistázták a variancet. :P

  16. Nullus
    2012. január 29. - 08:40 | #61

    Én tudom magamról, hogy soha senkit sem fogok hibáztatni semmiért se.
    Végig viszem a személyes történetet, felfedezem a térképeket, lemegyek a dungeon-ökbe, és PVP-zek ezerrel.
    Ha valahol segítség kell a klánom értesít, és én ott leszek.
    És lefogadom, hogy ha valahol balul üt ki a dolog, akkor az nem végérvényes lesz, sokkal inkább visszafordítható.
    A túlzott borúlátásnak nem látom értelmét, elvégre ez mégis csak egy játék.

  17. Silver
    2012. január 29. - 09:08 | #62

    Szerintem ez az életrenevelős dolog így, ilyesformán nemigaz. Oké, lehet egy kis alapja, de szerintem egy olyan éles vonalat akartak húzni, ami elhatárolja őket a WoW-tól, a PW-től és a többi ehhez hasonló MMO-tól… Én már több mint 4 éve GW-zek, és mégi megkapom a kis tejbetököktől, akik kb. 2 hónapja játszanak, h noob… De az ilyenekre nem kell figyelni, csak kisebbségi komplexusuk van :D én a saját játékommal, a heroimmal és a partytársaimmal is megvagyok elégedve :D engem nemzavar, ha kinyírnak, berakok egy másik buildet, és akkor meg sikerül… Na kkinek a hibálya lehetett? Az enyém… de bocsi, ha túl hosszút írtam… Az én hibám :D

  18. Jimbo
    2012. január 29. - 12:06 | #63

    Azért aludni remélem szabad majd, és nem kell 0-24-ben nyomni a játékot annak érdekében, hogy be tudjak fejezni egy küldetést:)))

  19. Ismeretlen
    2012. január 29. - 17:01 | #64

    A fenti vitát elolvasva, annyit tudnék a dolgokhoz hozzáfűzni:

    Nem kell félni a felelőiségtől. Karti, te félsz a feleltségtől.
    Egy WvWvW példa karavánra.
    Elbukik a karaván.
    - te, mi történt a karavánnal?
    - hát 10en védtük, de 30an ránk támadtak, túlerőben voltak.
    - hmm, ezt nem így terveztük (több védő kellett volna). Mindegy. Még 10 ember menjen és szedjenek össze mindent a karaván maradványaiból. Mi 100an vagyunk a várban, sokan támadtak a karavánra. Mondjuk egy nagyobb csapat rohamozza meg az ostromgépeket, valószínűleg kevesebben védik most.
    Elég vacak példa, de egy WvWvW sokban ötvözi egy stratégiai játék elemeit is. Nem ugatok le senkit azért mert eddig végig a várat verték az ellenfél csapatai, aztán hátba támadtak minket, az fog eszembe jutni, na fene, ellencsapást kell mérni. sok fog függeni a csapatmunkától. Nem a 10 embert ugatom le, hogy miért nem vertek le 30at. Hanem elgondolkodom, mi legyen a következő lépés. Tehát mmo és stratégia ötvözve, már irdatlan jó. (és nem mint a wow-ban cirkálok balra-jobbra és told a healt told a helat, meg hol a dps hol a dps) ilyen mocsok megkülönböztető addonok nem is lesznek, nem hogy az átkos szentháromság (tank, heal, dps).

    Dungeonban meg ha az elle végig vízben, az engi heal kitet hajigál, akkor a boss unalmában fog meghalni? :D Mert ez már játéktechnikai balanceon fog múlni. Meg ha pánikolunk, akkor szolunk az ellének, kérlek, egy gejzír erejéig pattanj át water presencébe. Tudni kell ugyanis, hogy minden csapatjátéknak a kulcsa a kommunikáció és annak megértése. Mint a fent WvWvW példában is, nem hisztizni kell, mint fentebb gondoltátok, hanem gondolkodni és kommunikálni.

    GW2ben a lehetőségek tárháza óriási eddigi mmo játékokhoz képest, mindenki várja, reményt és lehetőséget látnak benne, így meg is védik a reményüket. Szerintem ez egyértelmű. WoW kezdete óta tolom azt a vackot. De hogy ennyire még nem vártam semmit mint gw2őt. WoW player létszámával és üzlet politikájával ne dobálózzon senki, csak a pénzre hajtanak, minden elérhető egy casual játékosnak, kb most nekem lvl 1től 85ig a legjobb cucc elérése 1 hónap. Mindenki elérhet mindent, egy világ ahol mindenki hős, avagy senki se, mert te is egy vagy abbol a másik 9 millióbol… faja. WoW BC végével történt egy nagy fejlesztői és egyéb váltás a blizznél, nem érdekük a jó játék, csak hogy pénz legyen. Erre hozhatnék ezer példát, de akkor nem wall of text lenne hanem valami sokkal nagyobb, meg gw2ről beszélgetünk, ugyan, kit érdekel a wow. Mi GW2-őt akarunk.

    A noob tétel: az kb olyan esetekben fordulhat elő mikor valaki teljesen balfék a karakteréhez. De a játék mindent megad, hogy elsajátíts egy alaptudást, ami már megvéd a kellemetlenségektől. Tehát, csak az fog noob lenni, aki irl nem rendelkezik semmi felfogó képességgel.

    Felelősség? Imádom, szeretem a kihívásokat, szeretem a komoly csapatmunkát, szeretek megküzdeni a céljaimért! WoW-ban már csak alszol nyomod az 1-es gombot azt jé, öledben a champion of universe title…

    Kihívások nélkül nem igazán lenne semmi játékélményem. Ragozhatnám még… Szal, jó érzés, mikor van valami a tulajdonodban, amiért igenis megkűzdöttél/etek. Nem csak az ölembe pottyant…

    Nem kell, csak napi 1-2 cikket olvasni átlag (10perc) és már átgondolnátok a fenti kritikáitokat.
    Lehet mondani hogy majd meglátjuk, ha kint a játék, de ez tény. De fent a kritikáknál nem találtam észérveket, nem láttam, hogy a háttérben akár csak kicsit is elgondolkodtatok volna, na most ez, hogy is fest… és mi van ha… mik a lehetőségek.

    No újabb wall of textem zárom!

    Üdv:
    Valaki aki ritkán kommentel, de akkor is csak sok hülyeséget ír… :)

    • Gandarel
      2012. január 29. - 17:29 | #65

      nem hülyeség ez :P Amúgy ja, énis mindig ezt mondom, hogy csak elkezdenek sírni mert hirtelen támadt egy ilyen gondolatuk hogy mi lenne ha…, és akkor már magyarázhatod nekik hogy nincs alapja annak amit ír, az ilyen nem fogja föl..

      like

    • 2012. január 29. - 17:42 | #66

      átrágtam magam :D kapsz egy ilyet (Y) illeszd be valahova mert itt nincsenek emoteok :D

  20. Ismeretlen
    2012. január 29. - 17:36 | #67

    Kiegészítve: a játék elején persze, hogy könnyűek a dolgok, fokozatosan nehezül majd. Ugye, hogy lassan beletanulj a dolgokba, szépen fokozatosan. Elég furán venné ki magát ha már lvl1en esnél-kelnél, az már szívatás lenne. De ez minden mmo-ban így van jelen, fokozatosan nehezülnek a dolgok.
    Meg azért visszatérve elle víz presence meg engi heal kit stb, sok fog múlni az adott ember traitjein is. Ha pl lesz olyan hogy erősebb az engi healelős ágyúja és rakott rá egy engi pontot, akkor biztos, hogy fogja is használni.
    Aki meg vad progressz rendszert akar, az szerintem erősen eltévedt, a játék szabadságot akar adni, nem akar kötelezni, hogy márpedig erre a traitje rakj sok pontot. Ha valaki meg más kedvére járva így tesz, az meg is érdemli, hogy újra megpróbálja magát beskatulyázni a szentháromságba…

    De olvasgassatok, sok érdekesség van ami elkerülte a figyelmeteket. GW2 wiki rengeteg infot nyújt már most. Személyes beszámolok, youtube videók és kommentárok stb.

    • Bubi
      2012. január 29. - 18:21 | #68

      Csak egy megjegyzés:
      A trait-t inkább úgy fogd fel, mint egy passiv skillt, nem mint valamit, amire pontot teszel.
      Tehát még ha pontért is kell megvenni, annak erőssége nem változik, és szerintem az összeset megszerezheted “sima” játékkal. Hisz szabadsáá~g :D

  21. Ismeretlen
    2012. január 29. - 19:19 | #69

    http://wiki.guildwars2.com/wiki/Trait

    Olvasni :P
    Változnak az erőségek stb. Nem mindennél, de ezt még nem tudhatjuk, ez majd kiderül, várni kell a sajtó közléseire.

    Olyasmi mint a WoW talentezése. Limitálva vannak a slotok. Tehát kell válogatni. A szabadság inkább abban értendő, hogy nem kötött az irányod, inkább mi tetszik jobban és arra fele haladj.

    • Bubi
      2012. január 29. - 19:30 | #70

      Egyetértek, olvasni:
      “Traits are acquired in PvE by completing profession challenges scattered throughout the world.”
      “The effect of a trait cannot be changed by the player. ”
      “Each trait can be individually collected. There are no traits which require another trait in order to gain access to it.”

      Tehát nem feltétlen kell megvenni őket pontokkal, nem egymás után jönnek, nem talent-fa, és a trait hatását nem tudod módosítani, tehát nem lehet növelni sem.
      És eddig csak az egyszerre aktív traitek számát mondták korlátozottnak, a megszerezhetőkét nem.

  22. Ismeretlen
    2012. január 29. - 19:28 | #71

    Minden traitet elérsz persze, de nem lehet minden aktív egy időben ugye.

    Helyesbítek, a wow hasonlatommal, inkább olyan, mintha a WoW talentfáját és glyph rendszerét ötvözném. Az elért traitek mind ott lesznek a listánkban, és ezeket berakhatjuk a limitált major és minor slotokba a trait fánkban.

  23. Ismeretlen
    2012. január 29. - 19:44 | #72

    A rakott rá egy pontott, azt már javítottam rég, nem védem a fent lévő szövegem :P
    Azon már túl estem, épp azon lovagoltam, hogy a traitek mind elérhetőek, de az aktív traitek száma korlátozva van. És módosít a hatásokon, pl ele, “you do more damage with fire”
    Fire Magic alatt Major: Pyromancer

    Tehát módosít az erősségen.

    • Bubi
      2012. január 29. - 19:49 | #73

      Nem azt mondtam, hogy a trait nem módosít, hanem hogy a traitot nem tudod módosítani :P
      Lényeges különbség :P

  24. Ismeretlen
    2012. január 29. - 19:54 | #74

    Amit fentebb írtál

    Bubi :
    Csak egy megjegyzés:
    A trait-t inkább úgy fogd fel, mint egy passiv skillt, nem mint valamit, amire pontot teszel.
    Tehát még ha pontért is kell megvenni, annak erőssége nem változik, és szerintem az összeset megszerezheted “sima” játékkal. Hisz szabadsáá~g :D

    A pontot a hülye WoW-os megszokásbol mondom. De mondom akkor úgy, hogy berakod/aktiválod. A skillt meg amire szól, azt változtatja. Nem a trait változik, nem azt írtam, hanem a skillt erősítheti a trait.
    De am mind2en alaposan félreértettük egymást. Te azt hitted én a traitet akarom változtatni, közben én arra gondoltam hogy a trait megerősít/módosít skilleken.
    Én meg azt hittem, azt írod minden aktív egyszerre.

    Na szal igazunk van :P

  25. Shuffnee
    2012. február 21. - 13:36 | #75

    Háát nem tudom van- (volt-)e olyan szándékuk a rendszer megalkotóinak, hogy az elkényeztetett kölyköket most aztán majd jól megneveljük társadalmilag ugye, bár valóban van – lehet – ilyen hatás, de ha már nevelés, az bizony akkor van a “hagyományos” tank-healer-dps rendszerben is olyan. Azt ugyanis senki sem gondolhatja komolyan, hogy az “elkényeztetettek” csak dps karaktert játszanának, így ne találkozhatnának akár tankként, akár healerként a személyes felelősséggel. Ráadásul az életben van ugye olyan is, amikor a kooperáció nem kifejezetten üldözendő (és nem csak vagy elsősorban a futószalagon egymás után dolgozókra gondolok). . Nem védeni akarom a régi “szentháromságot”, csak megjegyezni, a játék élménye nem csak a program felépítésén múlik, hanem azokon is (szerintem nagyrészt, ezért sem játszom már jó ideje pl. a WoW-val) akik együtt játszanak és azt hogyan teszik. Biztosan lesz itt is olyan, aki a többieket hibáztatja ha valami nem sikerül és olyan is, aki segíteni fog a csapattársának akár heallel, akár dps-sel ha látja hogy bajban van.
    Ez alapvetően kulturáltság, ha úgy tetszik intelligencia kérdése, erre a játék nem, csak a benne játszók (meg persze a saját környezete :-)) nevelhet. Mindenesetre érdekes lesz, kíváncsi is vagyok rá, drukkolok is hogy sikerüljön, mert annyi újat és jót próbálnak ezek a srácok – bocsi a lányoktól :-) – hogy megérdemelnék.
    Engem például bizony zavar, ha a napi életen kívül is (ahol ugye ez az általános) – amikor játszom !! – megszabják hogy mennyi időt töltsek, tölthetek valamivel. Mi lesz akkor ha mondjuk van még éjfél előtt fél órám és belekezdek egy új questbe, amire ez kevés? Esetleg bukom a folytatást is (már ha lesznek – és miért ne lennének -olyan egymásra épülő questek mint az egyben)? Remélem nem, mert ha van is olyasmi ami most nem igazán tetszik, akkor is nagyon kíváncsi vagyok az egészre. Az együtt játszás élménye pedig – bár van aréna :-)) – igazából a guildekben csúcsosodhat ki, egy jól szervezett – és persze vezetett, ami sok-sok munka azoknak akik ezt teszik és ezért meg is érdemelnek minden dicséretet amit persze nem igen szoktak megkapni :-)) – klánban az egymással való kommunikáció és a közös érdek csak egy része a játéknak, a másik, az igazán fontos az ami e mögött van. ha tudunk együtt nevetni és néha morogni, az jó… Ugyan ezt már senki nem fogja elolvasni :-), de azért leírtam :-)

    • tomtom
      2012. február 21. - 14:30 | #76

      hogyne olvasnák el! :) fanatikus gw2 oldal sztm! :D

      bárcsak lenne egy ilyen guild… ahol segítik, tanítják, és nem leoltják a bénákat (én).

      a questektől én nem tartok, mert ha nem sikerül, akkor les.arom és kész. :D (egy játék… ha nem lehet megcsinálni, akkor nem is fontos! :D)

      (jah kultúráról beszéltünk, de én itt kultúrálatlankodok… elnézést. :) )

  1. No trackbacks yet.

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Módosítás )

Twitter kép

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Módosítás )

Facebook kép

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 409 other followers