Kezdőlap > Guild Wars 2 játékmenet > A jövőt kraftolva… gondolatok a GW2 craft rendszerről

A jövőt kraftolva… gondolatok a GW2 craft rendszerről

Ha figyelemmel követtétek az ArenaNet tevékenységét a PAX East alatt, olvashattátok már a craftolásról szóló cikküket. Így tudhatod, hogy milyen újdonságokkal rendelkezik az új rendszer. Ha még nem volt a cikkhez alkalmad, a magyar fordítást itt találod.

Nem kevés felvont szemöldököt lehetett látni, mikor az ArenaNet a Team Fortress második részét hozta fel példának a Guild Wars 2 PvP részére. A hasonlattal viszont nem álltak meg itt, hiszen a craft rendszer is nagyon hasonlítani fog rá.

Majdnem minden MMO játékban a táj tele van szemetelve bányászható, begyűjthető, aratható pontokkal amik eltűnnek miután a nyersanyagokat kinyertük belőlük, ezzel két komolyabb problémát okozva. Az egyik az őrült hajsza ami akkor kezdődik ha két játékos egyszerre szúr ki egy ritka lelőhelyet amint éppen respawnolt. Persze az egyik bukja és már csak azt nézheti, ahogy szépen eltűnik a szeme elől… a másik problémát pedig az első generálja, hiszen így az ember hajlamos akkor is elkóvájogni, ha épp csapattal van és kiszúrt valamit. Egyrészt ilyenkor mások rá várnak, másrészt lehet pont szükség lenne rá az adott helyzetben… // Szerintem nem csak én jártam úgy, hogy kihalt a party mert a healer lemaradt és épp gyűjtögetett… no offense~ :)

Az ArenaNet azt találta ki megoldásnak, hogy ezek a gyűjtő pontok nem szervertől függően fognak megjelenni és nem fognak eltűnni, ha éppen valaki kibányássza előttünk. Ugyan ő már nem mehet oda és gyűjtheti be a nyersanyagot újra, hiszen számára kimerült a hely, viszont mi még mindig vígan fütyürészve belevághatjuk a csákányunkat és lesz is eredménye. Ez elsőre talán apróságnak tűnhet, hiszen sokan nem is törődnek a begyűjtéssel és mindent a piacon vásárolnak, viszont ha jobban belegondolunk, rájöhetünk, hogy ez komoly hatással lehet a játék gazdaságára és emellett sokkal egyszerűbb lesz craftolni mindenkinek, mivel a nyersanyag könnyebben hozzáférhető.

 

A RIFT és a World of Warcraft két kitűnő példa arra, hogy az MMO játékokban sokszor a gyűjtőhelyek értékesebbek, mint maga az árúcikk, amihez szükséges lenne. Ez a felállás az ArenaNet változtatásával idejét múlttá válik. A bőséges nyersanyagforrások csökkentik a nyersanyag értékét, ezzel a piacon a már megtermelt, elkészített árukat helyezve előtérbe. A Craftolás sokkal hangsúlyosabb szerephez juthat a változás által, hiszen a játékosok rájönnek majd, hogy már nem kell végtelennek tűnő órákat eltölteni hatalmas területeket bejárva, hogy találjunk egy-egy nyersanyag lelőhelyet.

Végül a harmadik és egyben legnagyobb előnye az új rendszernek nem másban, mint a receptekben rejlik. Itt teljesen szabadon a játékosok maguk fedezhetik fel őket és nem szükséges vendoroktól vásárolni (illetve néhány questeken keresztül lesz beszerezhető). Azoknak, akik már játszottak a Team Fortress 2-vel, ismerős lehet a rendszer. Majdnem minden frissen behozott kaszt fegyvere elkészíthető a játékosok által, beolvasztással és más elemekkel való kombinálással (vagy más fegyverekkel), hogy valami teljesen újat hozhassunk létre. A lehetőségek száma hatalmas, főleg egy MMO játékban.

Néhányan egyből elkezdtek nyavalyogni, hogy a receptek legyenek majd azonnal elérhetőek a Guild Wars Wikipedian. Ezek az emberek nem látják át a receptek felfedezésének lényegét. (Mint tudjuk négy nyersanyagot tetszőlegesen kombinálhatunk és akár rá is hibázhatunk időnként véletlenül is egy-egy receptre ezzel automatikusan betanulva azt.) Ha valaki felfedez egy receptet, amit más nem azzal igen nagy előnyre tehet szert egy ideig. Logikus… ki lenne olyan őrült, hogyha tud egy értékes receptet, amit más nem azt közzétenné? Azt hiszem egyetérthetünk abban, hogy ebben nagy lehetőségek vannak.

Sokakban felmerült a kérdés az évek során, hogy miért csak esélyektől és időtől függ a kraftolás… miért ne lehetne egy minigamehez kötni az egészet? Mint tudjuk a legtöbb mmorpg-ben, ahogy a Guild Wars második részében is a két klasszikus gomb lesz megtalálható: “Craft” és “Craft all”. Ennek oka nem is olyan bonyolult… gondoljunk csak bele… ideig óráig biztos jó móka lenne, de utána elkezdene unalmassá, majd bosszantóvá válni.

Vegyük példának a Bioshock-ot, ahol egy kis minigame segítségével tudtunk hackelni eszközöket. Az elején még elvan vele az ember… de mikor már századjára kell megcsinálnod ugyanazt, sőt már a skilled is elég nagy, hogy könnyedén megcsináld, felmerül benned a kérdés: Miért is kell ezzel megtörni a játékot újra és újra, mikor úgyis meg tudom csinálni. (A Bioschock pedig ráadásul egy single player játék amit potom idő alatt végigtol az ember, így gondoljátok bele mi lenne 10-100 szorosan megnövelt játékidő esetén… és még mindig ez a minigame.)

A nyersanyagok begyűjtésének átdolgozása és a felfedezhető receptek hatalmas száma két olyan új elem a craftolás terén ami sok olyan embert csábíthat az üllők mögé, akiknek eddig eszébe se jutott kipróbálni.

Jónak tűnik, nem?

  1. Gandarel
    2011. Március 17. - 20:22 | #1

    Jó post de ezt 2 hónapja is elmondták egyszer, legalábbis a 90%-át.

    • 2011. Március 17. - 20:26 | #2

      Őszintén szólva nekem most lett világos sok minden a fordítás közben… két hónappal ezelőtt a craftingról? Tudsz dobni egy linket?
      Lehet én emlékszem rosszul, de a mostani PAX east előtt egy szót se mondtak tudtommal a craftingról.

      • Gandarel
        2011. Március 18. - 16:26 | #3

        Biztos vagyok benne hogy volt csak nem találom.

  2. chuckygwzik
    2011. Március 17. - 20:26 | #4

    Köszi a fordítást.
    Kicsit megkavarodtam mivel is fogsz craftolni, mikor van kész 1 termék? Elnyomod, hogy craft és ott is van a termék? Az igazi korlátot nem az időhúzással érték el, hanem, hogy mennyi nyersanyag van éppen nálad?

  3. Sütikapitány
    2011. Március 17. - 20:29 | #7

    Köszi az infót sztem egy kraft szakmát biztos felveszek és az valamilyen armor gyártás lessz mert azzal lehet a legtöbbet keresni + az alakit legtöbbet a kinézeteden :D

  4. chuckygwzik
    2011. Március 17. - 20:30 | #8

    Ebben a videóban sok minden kiderül a felületről. Amiért most belinkelem ide, 3:30 környékétől kezd a charr úgy dönteni, hogy axe-ra vált és neki áll fát gyűjteni ami nem más mint favágás :) Nagy flash később még 1-2 ércet is kicsákányol.

    • chuckygwzik
      2011. Március 17. - 20:30 | #9

      A videó lemaradt :)

      • Fuzzy
        2011. Március 17. - 20:59 | #10

        Ez a favágás haláli. Látom is ahogy a reggeli ködben megy a háromajtós szekrény norn karakterem fát vágni kis szekercével a vállán :). Kíváncsi leszek milyen gyorsan nő vissza egy fa. Vicces lehet egy félig kivágott erdőben játszani majd (bár kétlem, hogy ez megtörténne) :)

  5. 2011. Március 17. - 20:55 | #11

    szerintem amúgy kevés az a max 2 felvehető szakma, én 3-nak sokkal jobban örülnék, az pont elég lenne… 1 fegyó, 1 armor, +1 jewel vagy cook

    • nathriel01
      2011. Március 17. - 20:59 | #12

      Pont ezt akarják elkerülni Anetnél. Ha három lehetne akkor minden neked kellő cuccot le tudnál gyártani, igaz így is letudod, ha az egyik szakmád mindig váltogatod, de nyilván egy kimaxolt szakma visszavétele elég drága lesz. Mivel kettőt tudsz felvenni, szükséged lesz más játékosokra, ez segíti a kereskedelmet és a szocializálódást.

      • 2011. Március 17. - 21:21 | #13

        sok értelme nincs mert egy másik karakteremmel úgyis legyártom a szükséges holmikat.. sőt igazából ha 3-4 kasztoddal ki-maxolsz 1-1 szakmát akkor már nincs is szükséged mással kereskedni, szóval a játék megjelenésénél még biztos lesz kereskedés nagyba, de 2-3 hónap után már max az alapanyagokat fogod venni mástól.

      • 2011. Március 17. - 22:55 | #14

        eltudom képzelni hoyg a craftolás éppa karakterváltogatás miatt account alapú lesz.

  6. vandor
    2011. Március 17. - 21:20 | #15

    azon filoztam lehet elsiklottam valami fölött..odáig tiszta h nem szedik fel elölem pl a fát..mert többen is tudjuk szedni..de akkor sorbanállás lesz belöle vagy karakter kupac mert mindenki azt szedi egyszerre ???

    • nathriel01
      2011. Március 17. - 21:30 | #16

      Az anyag kitermelése kb 3 másodperc. Szóval nem hiszem, hogy rengeteg ember, ugyanakkor lenne ott a fánál, ezzel kupacot képezve. Főleg azért mert mindenki tudja, hogy 1 perc múlva is ott lesz, nem veszi el előle senki, így nem kell azonnal odarohannia amint meglátja a térképen a fát vagy más lelőhelyet.

  7. nathriel01
    2011. Március 17. - 21:26 | #17

    KR4T0S (roli) :

    sok értelme nincs mert egy másik karakteremmel úgyis legyártom a szükséges holmikat.. sőt igazából ha 3-4 kasztoddal ki-maxolsz 1-1 szakmát akkor már nincs is szükséged mással kereskedni, szóval a játék megjelenésénél még biztos lesz kereskedés nagyba, de 2-3 hónap után már max az alapanyagokat fogod venni mástól.

    Ez attól függ ki mennyit akar/tud játszani. Nekem általában 6-8 hónap elszokott telni egy mmo-val, mielőtt elindítanám a második karakteremet.

  8. Aren
    2011. Március 17. - 21:42 | #18

    KR4T0S (roli) :
    sok értelme nincs mert egy másik karakteremmel úgyis legyártom a szükséges holmikat.. sőt igazából ha 3-4 kasztoddal ki-maxolsz 1-1 szakmát akkor már nincs is szükséged mással kereskedni, szóval a játék megjelenésénél még biztos lesz kereskedés nagyba, de 2-3 hónap után már max az alapanyagokat fogod venni mástól.

    Hát te se játszottál a WoW-al… 7 éve megy a játék de még mindig nagy benne a kereskedés mert mire felhúzol maxos szintre egy proffession-t az 2 hónap minimum. és nem hiszem hogy 10 proffot másfél év alatt felhúzol és közbe semmit nem játszol a játékkal csak gyűjtögetsz… ráadásul közbe még karaktert is kell fejlesztened hogy ne haljon meg farmolás közben. Szóval vagy nagyon kocka vagy vagy pedig felejtős az egész.

    • 2011. Március 17. - 22:48 | #19

      egyrészt:
      http://www.arena.net/blog/wp-content/uploads/2010/07/UpdatedLevelCurve-600×414.jpg
      azt mondták hogy azt akarják hogy a játék ne a szintlépésekről szóljon, hogy fél év alatt lépsz 71-ről 72-re, és csak 3-4 kasztot kell felhúzni
      másrészt: nem figyelsz? nem lesz probléma a gyűjtögetéssel…
      harmadrészt: igen bevallom nem wow-ozok, most kövezzetek meg!

      jó lehet nem 3-4 hónap… hanem mondjuk 6, de akkor is előbb-utóbb nem lesz értelme annak hogy csak 2 szakmád lehet. (bocs hogy csipkelődök, de ma valaki nagyon felbä$z0tt… )

      • Aren
        2011. Március 18. - 16:13 | #20

        Jah, csak az a diagramm a karakter fejlődésére és nem a proff fejlődésére vonatkozik… Másrészt meg az hogy nem lesz probléma a gyűjtögetéssel nem azt jelenti hogy gyors is lesz… harmadrészt elhiheted hogy tenni fognak a terved ellen mert akkor nem lenne kb semmilyen gazdaság

  9. Saul Osman
    2011. Március 17. - 22:10 | #21

    Hát azért az nem teljesen igaz hogy valaki ha felfedez egy eddig ismeretlen dolgot amiböl hasznot huzhat azt nem mondja el másnak…Pl.: Farmolos buildek GW1-ben.

    • Soner
      2011. Március 17. - 22:20 | #22

      + valaki elmondja 1 haverjának,az tovább adja stb,az első pár napban tudnak róla ketten,hárman később 200-300 an..:D

  10. Saul Osman
    2011. Március 17. - 22:15 | #23

    Mégegy: Lehet volt róla szó, de az armort amit megveszek/legyártok azt eltudom majd adni más játékosnak, vagy customized? Ugyanis a gw1-ben úgy csinálták meg. És ha el is lehet másnak adni, akkor lesz olyan hogy mondjuk egy charra készült mellpáncélt csak charrnak adhat el, miután egy asurára az túl nagy lenne?

    • nathriel01
      2011. Március 17. - 22:23 | #24

      Biztos, hogy el tudod adni, hiszen arról beszélnek, hogy az anyagok eladása helyett, a késztermék eladása lesz előtérben.
      A másik kérdésedre válaszolva, nem hiszem, hogy egy charr által készített páncél ne lenne jó egy asurára, az nagyon visszavetné a kereskedelmet, hiszen csak a saját fajoddal tudnál kereskedni.

    • 2011. Március 17. - 22:26 | #25

      Hát, nem tudom, szerintem a méretezés már elég bonyolult lenne, de azért lehetséges, hisz az újítás a céljuk. :)

      • Saul Osman
        2011. Március 17. - 22:28 | #26

        gw1-ben igy volt

  11. Jymri
    2011. Március 17. - 22:24 | #27

    Off: Szerintetek DX11-es lesz a gw2?

  12. 2011. Március 17. - 22:40 | #29

    Saul Osman :
    gw1-ben igy volt

    Oks, ezt nem tudtam, hiszen én nem játszottam vele, én WoW-os ürge vagyok (úgy néz ki, már csak voltam).

  13. nathriel01
    2011. Március 17. - 22:53 | #30

    Saul Osman :

    gw1-ben igy volt

    GW1-ben kb semmilyen crafting nem volt. Megvolt az anyag, odavitted megadott NPC-hez, aki odaadta érte az armort.
    Teljesen más az egész, felesleges összehasonlítani.

    • 2011. Március 17. - 22:56 | #31

      a másik meg hogy gw1-ben nem is voltak játszható fajok a human-on kívül :P

    • ata
      2011. Március 18. - 00:30 | #32

      Nem is a craftingról volt szó, hogy gw1ben igy volt, hanem a dedikélt armorról. Ami még mindig igy van.

      • nathriel01
        2011. Március 18. - 00:45 | #33

        A kettő összefügg. GW2-ben az új crafting rendszer miatt nem dedikált a craftolt armor, hogy el tudd adni. GW1-ben nem lett volna értelme az armorok eladásának, mivel ugyanannyit ér mint az anyag amibe kerül. A GW2-ben drágább lesz az armor mint az anyag mert a skill húzást és a recept megszerzését is meg kell fizetni. Ezért írtam, hogy a kettőt, ilyen téren, nem lehet összehasonlítani.

  14. Kox
    2011. Március 17. - 23:10 | #34

    még mindig nincsenek :P.
    Mellesleg ez már egy teljesen más játék lesz csak a storynak lesz az alapja a gw1 amúgy kb minden változik.

    • Scip
      2011. Március 17. - 23:30 | #35

      meg 11 titlének és 30 itemnek :P persze aki GW 1 ezett nem csak tárgyi dolgokat fog kapni GW2 ben , vagy titléket. Arra gondolok , hogy számomra nagy élmény lesz majd azokat a területeket látni a GW2es verzióban, ahol 5-6 évet eltöltöttünk GW 1ben ^^ itt elsö sorban krytara gondolok, hisz majdnem minden más felismerhetetlenségik megváltozik. Nameg a játékélményen is változtat , például ha GW 1 eztél és ugy mész le Ascalon Catacombsba dungeonozgatni barátaiddal(tegyük föl hogy ök nem gw1 eztek), számodra egész más élmény lesz mondjuk a King Adelbern elleni encounter ^^ lehet hogy a többiek számára is élvezetes , látványos és kihivásteli bossfight lesz, ahol mindannyian ugyanolyan fontos szerepet játszunk, de mégis számodra nagyobb fun lesz mert te tudod hogy ki ellen harcolsz , és hogy miért ^^

    • chuckygwzik
      2011. Március 18. - 05:41 | #36

      Scip-pel egyetértek! Ezt a plusz élményt megkapták a GW1-esek. A sok átalakítás és újítás mellett megmaradnak a gyökerek és ez a legfontosabb.

      Más játékokban is hatalmas élmény ha visszamehetsz előző részek területeire és kalandozhatsz, itt meg pláne az lesz mert elég nagy hányada ismert volt a GW1-ből, még ha 250 év elteltével kicsit más is lesz.

  15. 2011. Március 18. - 10:07 | #37

    Már oly régen elmondam ezt nektek… :)

  16. Saul Osman
    2011. Március 18. - 11:43 | #38

    mégegy: Ha mondjuk én fejlődök egy 20-30-asoknak való területen, és mondjuk elérem azt a szintet hogy már nem kapok az ottani mobokból xp-t (mondjuk lvl 33), akkor a side-kick system bekapcsol? És ha az bekapcsol akkor mi lesz? Leviszi a szintemet kb 25-ösre, vagy megmarad 33-ason és akkor azzal a szintel tudok ott segiteni? És ha side-kickben vagyunk akkor kapunk xpt? Pl egy 60-as lemegy segiteni egy 40-esnek. Ez egy kicsit zavarosnak tűnik nekem…

    • 2011. Március 18. - 12:22 | #39

      ha én jól értelmeztem akkor a side-kick system csak az attribute-okat babrálja meg, szóval kétlem hogy emiatt lemenne a szinted vagy több xp-t kapnál (ez csak azért van hogy segíthess a kis szintű haverodnak és közben mégis kihívás legyen a játék, nem azért hogy te előnyhöz juthassál)

      • 2011. Március 18. - 17:27 | #40

        XP-k lehet hogy fixek lesznek.
        Ekkor ugyan úgy részesülnénk mindenben.
        Bár a szintek közti XP ugyanannyi lesz, tehát te is fejlődhetsz.

        A koncepció alapján ez teljesen lehetséges.

    • Mazsola
      2011. Március 18. - 15:29 | #41

      Én is úgy értelmeztem hogy csak az attributeba szól bele. Az xp-t nem tudom de valószínűleg nem a mobokért kapott xp lesz a fejlődés kulcsa hanem a “questek” és dinamikus eventek után járó xp.

    • Saul Osman
      2011. Március 18. - 15:39 | #42

      Megvan. Wikin levan irva hogyan müködik. http://wiki.guildwars2.com/wiki/Sidekick

      Ha mondjuk 80-ason egy 5-ös szintüeknek való cuccot csinálsz akkor csak 8-asra visz le. Felszerelés és attribute gyengités lesz, ahogy mondtátok. Kösz:)

  17. Saul Osman
    2011. Március 18. - 16:36 | #43

    Gandarel :
    Biztos vagyok benne hogy volt csak nem találom.

    http://www.arena.net/blog/andrew-mcleod-talks-crafting-in-gw2

    Ez marcius 9.-i, 2 nappal PAX East előtt adták ki, de ez nem mondd sokat és PAX Easthez számoljuk hisz amiatt hozták szóba. Biztosithatlak hogy előtte egy mondatnál többet nem szántak Craftingra.

  1. No trackbacks yet.

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Módosítás )

Twitter kép

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Módosítás )

Facebook kép

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 979 other followers